torsdag 3 maj 2018

Tjuren från Solna av Gunnar Ardelius

Sebastian har tagit studenten, han delar ut reklam, sköter om sina växter och bor kvar hemma hos mamma. Bästa vännerna är på långresa, mamma erbjöd sig att låna ut pengar men Sebastian valde ändå att inte följa med.

Han vill något nytt något annat. Om han följt med hade allt inklusive han själv fortsatt att vara samma. I velandet att vad han ska göra med sitt liv presentera mamma sin nya kollega för honom. Hanna trettiofem år och singel. Sebastian och Hanna börjar träffas, två ensam som inte riktigt vet vad de ska göra av sina liv. Hanna sörjer ett tjugo år långt förhållande, tre missfall och ett ex som nu snart ska bli pappa. Ensamheten är det som förenar.

Så kommer Sebastian på det. Han ska söka till scenskolan. Sagt och gjort. På första uttagningen träffar han Jakob en ny vän som står för det nya livet. Jakob är vän med Katja som Sebastian spanat lite på på internet. Det blir fest och Katja är intresserad hon också. Men Sebastian döljer Hanna och Jakob ger små hintar om att Katja nog döljer något hon också.

Samtidigt blir det där att bok hemma mer och mer ansträngt mamma ber honom flytta. En sunkig bostadsrätt köps. Det är rörigt, struligt, härligt och jag sugs verkligen in i Sebastian och hans liv. Nu när jag läst vill jag vet hur gick det sen kommer det och det och det att hända. Och hur ska det gå med?

Ända sen sin debut Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket har Gunnar Ardelius varit en av mina favoriter. Med Tjuren från Solna gör han mig inte besviken.

/Paula

ps. palettblad på bilden för att Sebastian vårdar sina pallettblad ömt och tar sticklingar

Tjuren från Solna
Författare: Gunnar Ardelius
Förlag: Natur & Kultur (2018)
ISBN: 9789127154513
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar