måndag 29 januari 2018

Vi bakar bullar & Regn

När jag var liten var en av mina bästa böcker Gunilla Woldes Totte bakar. Detta att jag kunde göra som Totte gjorde i boken det tyckte jag om. Det finns en vhs-film där jag som typ sexåring gör "mat-tv" och bakar Totte-kaka. Detta fick boken Vi bakar bullar mig att tänka på. Ett barn och en pappa bakar bullar, mjöl, smör, smaka degen, kladda. Läsa bok om Konrad i väntan på att få smaka bullarna och så äta bullar. En härligt färgglad bok för de minsta om att vara med och baka. Fler barn kommer vilja vara delaktiga i bakandet efter att ha fått Vi bakar bullar läst för sig!

Regn är en helt annan typ av bilderbok vackra bilder på stora uppslag, på varje uppslag text i haikuform. Fantasifullt, poetiskt, filosofiskt och drömskt. Natur jorden runt. Bilder att prata om att fantisera kring och tillsammans berätta vidare tillsammans. Mitt bästa uppslag är det sista det med blomregnet som lockar fram leende. En bilderbok för alla åldrar.

/Paula


Vi bakar bullar
Författare: Sarah Vegna & ill Astrid Tolke
Förlag: Olika (2018)
ISBN: 9789188347251
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Regn
Författare: Anders Holmer
Förlag: Natur & Kultur (2018)
ISBN: 9789127153608
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar