lördag 2 september 2017

Saker ingen ser av Anna Ahlund

På Sibylla allmän estetiska läroverk i Uppsala går kompisgänget Sebastian, Johannes och Fride. De har hängt ihop sedan de gick på dagis. När gymnasiet började lärde de känna Yodit som blivit en del av  gänget. Sebastian är besatt av Håkan Helström, spelar gitarr och har som nyårslöfte att kyssa någon ny varje månad. Johannes som försöker måla, tänker på Karin Boye, har en ring i läppen och sörjer sin döda syster. Fride med det stora oranga håret och platåskorna är besatt av flickvännen Miriam. Yodit läser massor av böcker, önskar så komma in och vara en självklar del. Hon målar med massor av färger, har den största soffan som passar perfekt till filmkvällar med gänget. 

I musikklassen går också Linn hon tar allt allvarligt är fantastiskt på piano. En annan talang hon har är att hitta de mest fantastiska klänningarna på loppis. (Jag ÄLSKAR klänningsscenerna). Linn har en tvillingbror Aron som är den enda av bokens pappersvänner som inte går ett estetiskt program han går istället natur. Aron är butter, pluggar mycket och har en lila lugg. Av ett misstag råkar han trycka like på en av Sebastians Instagrambilder vilket leder till att de börja messa med varandra ...

Linn, Fride, Sebastian, Johannes, Aron och Yodit som jag tycker om er. Boken är inte bara fylld med karaktärer att tycka mycket om utan också full av fantastiska detaljer. Kanske inte helt oväntat tycker jag väldigt mycket om scenerna som utspelar sig i skolbiblioteket där bibliotekarien Josef jobbar. Han som alltid har maltesers i en skrivbordslåda för tänk om dementierna kommer. Skolbiblioteket har en tradition jag tycker så mycket om. Om en bok betytt extra mycket för den som läser så skriver hen sitt namn längst bak i boken. Älskar hur Frank och Elli från Anna Ahlunds debut Du, bara skrivs in här. Fina Frank.

Johannes är helt insnöad på Karin Boye han har med sig små lappar med Boyes ord på. Till rec. exemplaret jag fick med posten hade Anna Ahlund skickat med små sådana lappar. Jag älskar de raderna jag fick. Perfekta rader för mig denna höst:

Så bort, all min feghet!
Jag hör framtiden till.
Jag tar mig rätt att växa nu
som rotens krafter vill

Jag vill inte avslöja för mycket men när just de raderna dyker upp i Saker ingen ser - ja jag skrek högt av lycka!

Saker ingen ser är en berättelse full av vänskap, vardag, kyssar, musik, målande, passion, film, böcker, klänningar, sex, Håkan Hellström, sex, Karin Boye, kärlek och krossade hjärtan. Det känns på riktigt, en blandning av svårt och underbar lycklig härlig vardag. Allt i en bokvärld där hetronormen inte existerar.

Lyckliga du som ännu inte tillbringat de 412 sidor tillsammans med Yodit, Sebastian, Johannes, Fride, Linn och Aron. Gör det bums! Jag håller tummarna för en Augustpris nominering! 

/Paula som vill läsa mer om Linn och Fride 


Saker ingen ser
Författare: Anna Ahlund
Omslag: Sepidar Hosseini
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129703061
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Fint skrivet! Åh, vad jag längtar efter att läsa den här boken!

    SvaraRadera