torsdag 31 augusti 2017

Haj-Jenny av Lisa Lundmark

Jenny går i tvåan det bästa hon vet är att läsa. Bäst är att läsa om hajar. Det är nämligen så att Jenny hon är en haj. Bara det att ingen annan verkar förstå det. Precis som en haj tycker hon om att vara ensam.

I skolan har Jenny inga kompisar, mest läser hon på rasterna något hon är helt nöjd med. I klassrummet sitter hon längst bak. Det gillar hon för då kan hon observera och ha koll på läget. Något hon däremot inte gillar det är när hon får frågan och magistern säger till henne att prata högre så att alla hör.

Men det är ju inte hon som behöver bli bättre på att prata högt de andra de behöver bli bättre på att lyssna. Magistern är bekymrad han vill få Jenny att prata högt det tycker han är viktigt. Jenny fundera en massa hur ska hon få magistern att förstå att alla inte behöver vara lika? Att det är bra att eleverna i hans klass är olika? Med list och hjälp från en haj så kanske ...

Det är fullt av vänskap, värme, humor, styrka och Haj-Jennys små tysta lister att älska. Som när hon går omkring på biblioteket och i hemlighet hittar rätt sorts böcker till låntagarna att låna med sig hem.

Jenny i mitt hjärta! Som jag känner med henne. Hon som drar sig undan och är nöjd med det. Hon som pratar tyst och är okej med det. Ensamhet och lågröst behöver så inte vara problem. De kan vara självklarheter. Snälla vuxenvärlden sluta göra det till problem. Alla dessa utvecklingssamtal jag fått höra att jag måste prata högre på som barn. Det måste ju funnits så mycket bättre saker att säga för att få mig att växa och lära mig på bästa sätt? Synd att jag inte var listig som Haj-Jenny. Tur sådan TUR att hon finns nu och kan sprida sin list till de som är som Haj-Jenny och lilla-Paula.

/Paula


Haj-Jenny
Författare: Lisa Lundmark
Förlag: Natur och Kultur (2017)
ISBN: 9789127149755
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Åh, vi håller på att läsa denna hemma och jag känner redan att det är en bok som ALLA lärare i Sverige borde läsa! Ja, alla barn och föräldrar också!

    SvaraRadera