torsdag 25 maj 2017

Vända världen rätt av Jennifer Niven

Vända världen rätt är en bok som jag mitt i fick lägga på paus i flera dagar. Detta för att boken är så fängslande och jag hade annat viktigt att göra. Om jag fortsatt läsa de dagarna hade jag inte kunnat tänka på annat än Jack och Libby och hur det skulle gå för de.

Jack han är ansiktsblind, en hemlighet han aldrig berättat för någon. Han känner alltså inte ens igen sin egen spegelbild, föräldrar och syskon tar en stund men han känner igen de på frisyr och längd. Ny har han råkat kyssa flickvännens kusin fast han trodde det var flickvännen. Många människor ser lika ut i Jacks värld.

Libby har inte gått på skolan på fem år, som trettonåring fick man riva en vägg i hennes hus och lyfta ut henne med lyftkran. Youtubeklippen av USAs tjockaste tonåring sågs av hur många som helst. Sedan dess har det varit hemskola för Libby, hon har gått ner massa i vikt men är fortfarande väldigt stor. Mycket tid har handlat om att få hjälp att tycka om sig själv. Libby tycker om sig själv och är redo för världen utanför hemma.

Jack hänger inte med de trevligaste killarna, men de är de som är lättast att känna igen. De börjar med något som kallas tjockisrodeo - den som längst kan hålla sig fast på den tjocka tjejen vinner. Jack tycker det är trams. Men som vanligt dras han med. Han skriver ett brev till Libby, lägger det i hennes väska och kasta sig sedan på henne, klamrar sig fast så mycket det bara går. Libby får panik, så förödmjukande sedan kastar hon av sig Jack och slår till honom.

De hamnar hos rektor tillsammans med mina föräldrar. Straffet blir att efter skolan delta i samma samtalsgrupp. Sakta sakta börja en vänskap ta form. Kanske är vänskap fel ord men en ovanligt ärlig relation. Samtal om ansiktsblindhet, familj, kropp, vänner och dans.

Vända världen rätt var för mig en galet fantastiskt fängslande gripande läsupplevelse <3 En riktigt slukarbok. En sådan där ungdomsbok som inte har någon över åldersgräns. En bok med styrka och tro på mänskligheten.

/Paula



Vända världen rätt
Författare: Jennifer Niven
Förlag: Gilla böcker (2017)
ISBN: 9789188279323
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar