tisdag 16 maj 2017

Ni kommer sakna mig av Moa Herngren

När My kommer hem från ett utbytesår i USA så har en ny man och hans barn flyttat in i mamma, lillebrors och hennes lägenhet. Ingen har berättat för My om detta. Plötsligt ska hon dela rum med en bonussyster hon inte känner. Bara så där. Hon pappa har finns plötsligt en till halvlillasyster som hon inte känner. På detta kompisar som tycker hon beter sig egoistiskt och ett stort bråk.

Det är sommarlov och plötsligt har mamma och hennes nya kille åkt till Dalarna. Mamma skickar ett sms och önskar My en trevlig resa med pappa. Det är bara det att pappa skickar ett liknande sms och önskar My en trevlig resa i Dalarna. Föräldrar som inte pratar med varandra och en bortglömd My. My känner sig övergivnas i världen, ingen vill ha henne.

Då ska ingen få ha henne heller. My rymmer, bort bort. Utan att tänk. Hon hannar i skogen hos ett gäng som valt att leva utanför samhället. De vill inte vara del av. Ingen pratar om sin bakgrund My tar namnet Sofie.

Ni kommer sakna mig är ett mörkt sommarlovsäventyr som inte tar slut när sommarlovet slutar. När föräldrarna upptäcker sin miss börjar löpsedlar om den försvunna My dyka upp. Då klipps håret av och färgas. Det är en bok som vill så väldigt mycket på en och samma gång.

Jag får inte riktigt ihop det. Föräldrarnas miss känns lite väl långsökt hoppas jag. Kanske är det jag har svårt för att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om My. Men Jacob han gillar jag mycket.

/Paula


Ni kommer sakna mig
Författare: Moa Herngren
Förlag: Bonnier Carlsen (2017)
ISBN: 9789163896811
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar