tisdag 9 maj 2017

Lägret av Lena Ollmark

När bästisen Emil berättade för Hannah att han ska åka på konfirmationsläger då bestämmer hon sig också för att följa med. De har känt varandra alltid men på sista tiden har saker och ting inte varit som det brukade. Emil har blivit en annan. Kan lägret få vänskapen tillbaka?

Hannah är varken döpt eller troende men hon känner att detta är det rätta att göra. En sommar ute på landet. Sovsalar, präster och ungdomsledare. Prat om Jesus och Gud. Spökhistorier vid lägereleden.

Emil han låtsas som att Hannah inte är där. Hannah känner sig utanför som att hon inte passar in. Ungdomsledaren Amanda ser Hannah och vakar extra över henne. I gruppen av konfirmander finns också Jonathan han som ifrågasätter allt och ritar demoner i sitt block.

En natt när Hannah är uppe på toaletten hör hon ett ljud. Hon går in i skogen fast de egentligen inte får det på natten. Hon hittar Jonathan skakande av gråt och täck av blod. Har det något med spökhistorien Amanda berättat om platsens grymma historia?

Lägret är en kuslig berättelse fylld med funderingar över vem är jag, passar jag in här och tror jag. På vad tror jag. Hur är det med vänskap? Jag hade väldigt höga förhoppningar på Lägret, men det är något som saknas. Ofta vinner en bok på att vara tunnare men i detta fall hade boken vunnit på att vara hundra sidor längre.

Slutet på boken är en helt perfekt början på en skrivövning.

/Paula


Lägret
Författare: Lena Ollmark
Förlag: B/Wahlströms (2017)
ISBN: 9789132187094
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar