lördag 20 maj 2017

Jag vill vara jordens medelpunkt av Charlotta Lannebo

Lova bor i Stockholm, går på gymnasiet, kompisar och fester det är 1991.  Lova hon vill mer hon vill annat. Därför blir det bestämt att hon ska åka till Nya Zeeland på ett utbytesår. Att få vara sig själv någon annanstans. Att få uppleva och ta del av. Hon vet att hon vill mer än andra. Innan hon åker har hon en del kontakt med Karen, kvinnan hon ska bo hos.

Mamma och pappa vinkar hej då. En lång resa påbörjas. Väl framme på Nya Zeeland kommer Karen och hennes tvååriga dotter och möter upp. Sedan en lång bilresa hem till de. Lång ute i ingenstans. Ett hus som inte alls är i det skicket som Lova är van vid. I familjen finns också två killar typ elva och tretton år gamla. De pratar inte med Lova men hon pratar inte heller med de.

Skolan är bra till en början men, skolan innebär också skolbuss, en på morgonen och en hem på eftermiddagen. Ingen tid att hänga med nya kompisar. Men massor av tid på eftermiddagar och kvällar. Tid att tänka, sova och längta hem. Lova vet inte vad hon ska göra. Hon gillar verkligen Karen men inte att vara mitt ute i ingenstans. Det skulle hända saker, livet skulle vara spännande när hon åkte i väg ju men inte. 

Lova kan inte be om att byta familj, hamna i en storstad, nära ett hav men hon vill inte svika Karen. Men kanske om det händer något hemskt att hon då kan få byta familj utan att Karan bli ledsen. Det går något över styr ...


Jag är kluven till Jag vill vara jordens medelpunkt berättelsen om utbytesåret, tankarna om att vilja vara just jordens medelpunkt, att det behöver hända mer ja för de. Lögnen som går för långt ja bra tanke - ett perspektiv jag inte läst om innan. Men varför 1991 - jag fattar inte? Hade det inte varit bättre att göra berättelsen lite mer tidlös. Jag tänker för dagens tonåringar. Måste elskrivmaskin, fasta telefoner, kassettband och knasigt mode vara med? Eller är det ett sätt att göra sig av med mobiltelefonen, mejl och Skype? Berättelsen hade vunnit på mer tidlöshet. 

/Paula


Jag vill vara jordens medelpunkt
Författare: Charlotta Lannebo
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129701517
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar