lördag 28 januari 2017

Om du såg mig nu av Sofia Nordin


Febern kom helt oväntat och dödade nästan alla. Några få tonåringar verkar vara de enda överlevande i hela Sverige/världen. En av dessa är Esmael. Han som som tillsammans med Bianca och Sandra bor i en lägenhet med kakelugn. Lever på konserver och har börjat odla. Där fanns också Lukas han som överlevde men sen dog. En dag hittade de Ella och Nora som också kom till lägenheten för att bo med de andra.

Esmael blir kär i Ella. Men en natt har Ella plötsligt bara försvunnit hon har tagit en av deras motorcyklar och gett sig av. Gissningsvis till Umeå. De har fått in ett kort radiomeddelande där någon säger att de ska samlas i Umeå.

Esmael vet inte vad han ska göra av sig själv. Tanken på att Ella hade valt honom trots allt hemskt som hänt. Utan att tänka cyklar han efter henne, 17 mil på cykel till Umeå. Väl där verkar Ella inte vilja veta av honom. Esmael blir någon han inte själv känner igen. Han bosätter sig i ett hus, där det inte finns någon bil. Alltså inga döda kroppar. Bunkrar mat och hamnar i stort bråk med Ella och hennes nya vänner. Esmael sörjer gråter och vet inte vad han ska göra. Det var ju inte så här det skulle bli? Vadå byteshandel han vill att alla tillsammans ska kunna dela. Men det är inte det han få fram till de andra.

Om du såg mig nu är fjärde fristående delen i Sofia Nordins dystopi-serie. En feber drabbar Sverige typ nu. Jag läste första delen En sekund i taget när den kom. 2013.  När jag läste Om du såg mig nu hade jag inte läst andra delen Spring så fort du kan eller tredje delen Som om jag vore något fantastiskt. Om du såg mig nu fungera jätte bra som fristående bok. Men den väckte så mycket nyfikenhet att jag bums slukade de två mellan delarna. Jag ville veta vad varför Ella gjorde som hon gjorde. Varför dog Lukas? Hoppas och håller alla mina tummar och tår för att det kommer fler delar!

Så spännande att de ligger så väldigt nära inpå i tiden. Vad skulle hända om febern kom nu och slog ut allt och bara några få människor överlevde. Spännande och otäcka tankar som väckas vid läsningen av Om du såg mig nu. 

/Paula som lite efter alla andra nu är helt fast - mer Sofia Nordin!



Om du såg mig nu
Författare: Sofia Nordin
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129703153
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar