torsdag 26 januari 2017

Barnens favoriter

Som bekant så läser jag en hel massa böcker, en hel massa barn- och ungdomsböcker. Men hur är det gillar jag och barnen samma böcker? På bibblan har jag bokträffar för vuxna där vi läser barn- och ungdomsböcker utifrån olika teman. I vår är ett av temana 2016 års mest utlånade barn- och ungdomsböcker. Modigt tema tycker jag då jag inte får bestämma alls.

En kollega var snäll och hjälpte mig ta fram lista över de mest utlånade böckerna. Jag läser och läser. För det var inte många jag faktiskt hade läst. Till bokträffen har jag plockat ut de tre mest utlånade bilderböckerna, 7-9år, 19-12år och ungdomsböckerna.

I kategorin 7-9 år var de 16 mest utlånade böckerna olika delar i LasseMajas detektivbyrå sen kom de två böckerna du ser på bilden. Så nu har jag läst min första Kapten Kalsong-bok och min andra Sigge-bok.

Kapten Kalson och professor Prutten Plotts prilliga plan, handlar om två busiga killar som hypnotiserat sin rektor. Varje gång någon knäpper med fingrarna förvandlas rektorn till superhjälten kapten Kalsong. Tur det skulle jag säga för han behövs när saker går fel. Kapten Kalsong inte alls så tramsiga som jag trodde! Kommer rekommenderar varmt till låntagare.

Klar för start, Sigge. Sommarlovet är snart slut. Elina längtar till stallet när hästarna inte ska ha sommarledigt längre. Hästar. Kompisar på både bra och dåliga sätt. Det där att samarbeta i stallet. Att inte alltid förädlar och syskon förstår att Sigge är det enda som går att tänka på hela tiden. Förutom när Sara Li är dum.

Sugen på att vara med på en bokträff? Klart du är. Info hittar du HÄR.
Gissar att du är nyfiken på vilka de andra mest utlånade böckerna i Växjö är? Det får du veta en annan gång!

/Paula



Klar för start, Sigge
Författare: Lin Hallberg
Förlag: Bonnier Carlsen (2016)
ISBN: 9789163887031
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Kapten Kalsong och professor Pruttenplotts prilliga plan : det fjärde episka äventyret Författare: Dav Pilkey
Förlag: Bonnier Carlsen (2015)
ISBN: 9789163881961
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar