onsdag 9 november 2016

En Harry Potter- forskare på bibblanbesök



Vilken ovanligt fantastisk Harry Potter höst det är kan ju ingen missat. Ny bok och ny film. Också en avhandling av Malin Alekstrand. En litteraturvetenskaplig sådan om hur man kan och borde använda sig mer av fantasy i skolans värdegrundsarbete. 

Att Malin dessutom är kopplad till Linneuniversitetet i Växjö. Hurra. Detta fick jag reda på i maj. Då började vi mejla med varandra om hon kanske vill komma till oss på Växjö bibliotek under Läslovet. Hon ville väldigt gärna. Förra veckan läslov och Harry Potter-forkare på besök.

Först ett gäng 10-14åringar, en och en halv timme tillsammans. Malin berättade om sitt jobb, vi pratade Harry Potter och pysslade Harry Potter hur härligt som helst på alla sätt och vis. Också en föreläsning för 13 + men även för vuxna. Fint att ha ett Läslovsprogram även för vuxna. 

Tillbringade en ovanligt bra jobb torsdag tillsammans med Malin. Tycker du minsta lilla om Harry Potter? Ja då tycker jag det är dags för dig att läsa en avhandling. Den första jag läst sedan jag tog min magister 2006. 

/Paula Harry Potter- nörd 


Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete Författare: Malin Alkestrand
Förlag: Makadam (2016)
ISBN: 9789170612251
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar