torsdag 3 november 2016

August, August, August ...


Tänkte att det var dags för en lite närmare titt på de nominerade barn- och ungdomsböckerna till 2016-års Augustpris. Vad är de för böcker? Vad handlar de om? Vilka tror jag kommer vinna? Vilken bok vill jag ska vinna? 

Bok för bok i den ordningen de ligger i bokhögen - nedifrån och upp.

Åka buss av Henrik Wallnäs & ill. Matilda Ruta 
En bilderbok om en bussresa. Men inte en vanlig bussresa utan en resa från ett land till ett annat. Ett kattbarn och en kattmamma åker. Kvar finns en pappa. En pappa som säger att han ska komma senare. En berättelse som är så viktig och aktuell i dag. Läs i barngrupper och prata prata prata. 

Idag vet jag inte vem jag är av Ida Sundin Asp 
En dag, morfar och ett barnbarn. En morfar som inte längre minns. Som glömmer bort. Inte vet vem varken han eller barnbarnet är. Men barnbarnet vet, visar och påminner. Idag vet jag inte vem jag är, en bok som gör ont och kommer väldigt nära. Barnets självklara sätt hur ska man vara när någon nära inte längre är samma.

Oj, en polis av Eva Lindström
Eva Lindström som har rekord i flest Augustprisnomineringar, 12 stycken. Imponerande. Men så här är det med mig och Eva Lindström. Jag förstår henne inte riktigt. Oj, en polis handlar om två bröder som träffar en pilot. Storebror får åka flygplan och hoppa fallskärm fast piloten säger att han inte ska. Bröder som hjälper varandra. Men jag vill ha något mer. 

Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark & ill. Linda Bondestam 
Djur som ingen tidigare sett har Linda Bondestam tecknat. Ulf Stark har gett djuren namn och egenskaper. Bilderbokspoesi eller poesi i bilderboksform - oavsett vilket en underbart fantastisk kombination. Min favorit Biolaren. Just nu när det är höst och mörkt. Men gissar på att en hittar en ny favorit varje gång man läser den. En bok för alla oavsett ålder. 

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson 
Margits liv ändras helt från en dag till en annan. Storebror Mika berättar att han ska göra lumpen, flytta, gå vidare och lämna det gamla bakom sig. Mika som varit Margits trygghet och allt. Hon vet varken in eller ut. Hoppar på ett tåg, hamnar i Malmö i ett kollektiv. Vad är kärlek? Vem är en när den viktigaste och tryggaste människan inte längre vill vara nära? 

Tio över ett av Ann-Helén Lastadius 
Varje kväll sätter Maja sin väckarklockan på tio över ett för att vakna innan smällarna från LKAB gruvan. Att vara ung och bo i Kiruna staden som håller på att flyttas. Också en bokklubb på biblioteket där kärlek uppstår. Bästa bok jag läst om panikångest någonsin. 

Jag tror att det kommer bli Ormbunkslandet eller Djur som ingen sett utom vi som kommer vinna i år. Vilken bok jag håller tummarna för? Vet faktiskt inte men när jag kollar på vilka som vunnit de senaste åren så tänker jag nog att det är läge för en bilderbok att vinna. 

Dagen efter de nominerade presenterades hälsade jag på p4 Kronoberg och Förmiddag och pratade om Lilla Augustpriset och de nominerade i kategorin barn- och ungdom. Kanske och eventuellt blev jag så exalterad över att Augustpriset att jag spillde ut mitt vattenglas över mig själv i direktsändning. Lyssna kan du göra här.

/Paula som ser fram emot den 28 november när vi får veta vem som får priset i år 


Åka buss Författare: Henrik Wallnäs & ill. av Matilda Ruta
Förlag: Natur & Kultur (2016) ISBN: 9789127145887 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Idag vet jag inte vem jag är Författare: Ida Sundin Asp
Förlag: Urax (2016) ISBN: 9789187208300 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Djur som ingen sett utom vi Författare: Ulf Stark & ill. Linda Bondestam
Förlag: Berghs (2016) ISBN: 9789150221923 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Oj, en polis Författare: Eva Lindström
Förlag: Alfabeta (2016) ISBN: 9789150118469 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Ormbunkslandet Författare: Elin Bengtsson
Förlag: Natur & Kultur (2016) ISBN: 9789127149151 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Tio över ett Författare: Ann-Helén Laestadius
Förlag: Rabén & Sjögren (2016) ISBN: 9789129698985 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar