torsdag 11 juni 2015

Paris, Lola & jag av Moa Eriksson Sandberg

Det är sommarlov, sommarlov i Paris två bästa vänner och ett förkläde (Lolas mamma). Hemma i Sverige finns mamma och hennes nya man och ett sykon i magen. En pappa som jobbar för mycket. Killar som inte ser en. Men i Paris i Paris är allt annorlunda.

Lola och jag (jag som i slutet av boken får ett namn men som annars är ett jag) får långa blickar från killar och män. Känner sig sedda och uppskattade. Att bli kär i en stad, i hur staden ser på en och får en att känna sig. Men också att känna sig övergiven kommer mamma glömma mig nu när det kommer ett syskon?

Paris, Lola & jag är en riktig pärla till bok. Sidorna är luftiga och orden valda med omsorg. Att man också blir sugen på att åka till Paris det gör ju inte saken sämre. Tur att det är så fantastiskt att kunna resa med bokstäver och ord på boksidorna.

/Paula


Paris, Lola & jag
Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Rabén & Sjögren (2015)
ISBN: 9789129695304
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar