onsdag 6 maj 2015

The first bad man: en roman av Miranda July

Alltså ... det där med böcker man väntat och väntat, hoppats på, förväntat sig livsavgörande storverk och under av. Tja de lever sällan eller tja aldrig upp till det. Varför hajapar jag upp böcker för mig själv. Så onödigt dumt ju. Jag gillar Miranda July, filmen Me and you and everyone we know och novellsamlingen Ingen hör hemma här mer än du. Nu en roman massa massa Miranda July men jag vet inte. Kanske är den över mitt huvud och läsförståelsen men jag fattar inte. Jag tycker inte om. Det händer väldigt sällan att jag inte tycker om en bok jag läser.

The first bad man handlar om Cheryl, en 40-årig kvinna som lever ett väldigt inrutat ensamt liv. Hon är helt besatt av den 30år äldre Phillip och är helt säker på att de varit ett par i tidigare liv. Så kommer chefens dotter Clee som inneboende hos Cheryl. Inte planerat och allt vänds upp och ner det inrutade livet fungerar inte längre som förut. Phillip visar sig vara kär i en sextonåring. Och Cheryl brakar samman. Samtidigt som en underlig form av vänskap - samförstånd mellan Cheryl och Clee börja ta form.

Jag gillar inte Cheryl kanske är det det som gör att jag har svårt för boken? Eller bara det att jag hellre läser om tonåringar/unga vuxna än 40-åriga kvinnor?

/Paula


The first bad man : en roman
Författare: Miranda July
Förlag: Bromberg (2015)
ISBN: 9789173376686
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar