söndag 19 april 2015

Pssst! av Annette Herzog och Katrine Clante

Det finns böcker man väntar länge på och hypar upp i sitt eget huvud. Sedan finns det böcker man bara springer på i biblioteket (för man glömt att man köpt in de), fångas av omslag, bläddrar i och blir vansinnigt nyfiken på. Böcker man lånar hem, slukar och älskar! Pssst! är en sådan bok!

En bok som berättar med både text och bild om hur det är när kroppen börja ändras. Att vara fel varannan vecka - ena veckan på landet hos pappa andra veckan i stan hos mamma. Att vilja höra till i skolan, bland jämnåriga men ändå att vara sig själv. Att inte veta hur man är fast man tillbringar alla 24 timmar med en själv alltid. Konstigt att man då kan känna sig själv så lite.

Favoritcitat "När jag gick i förskolan tyckte jag att de i femman nästan var vuxna. Nu går jag själv i femman, men jag är ju inte alls vuxen. På den tiden såg jag alltid fram emot när JAG skulle vara någon. Men nu är jag bara förvirrad. Vem är jag egentligen? Det är som om alla andra vet det mycket bättra än jag själv." Den tanken att andra så mycket bättre än jag själv vet vem jag är, spännande och sann!

Jag älskar Pssst! Måste nog köpa mig ett eget ex. Vad det gäller bibblans ex så kom in och låna med er. Målgruppen på boken är mellanåldern men kunde lika gärna vara ungdom eller vuxen. Jag kommer tipsa om boken så mycket det bara är möjligt - en bok som kan tänkas behöva lite hjälp att hitta sina läsare. Men när den gör det kommer kärlek uppstå!!

/Paula <3


Pssst!
Författare: Annette Herzog & ill. Katrine Clante
Förlag: Wibom Books (2015)
ISBN: 9789197821391
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en bok ALLA borde läsa, oavsett vart i livet en befinner sig.
    Tack för det tipset :)

    SvaraRadera
  2. Jag har taggat dig i Libester Award i detta inlägget (http://lexielaser.blogspot.se/2015/04/liebster-award-2015.html). Gör den om du vill, orkar och när du har tid! :)

    SvaraRadera