torsdag 12 mars 2015

Fangirl av Rainbow Rowell

Äntligen, äntligen Fangirl av Rainbow Rowell på svenska läst av mig! Snyggare bokomslag är svårt att hitta! En bok jag väntat på att få läsa typ ett år. Ja, jo det klart att jag skulle kunna ha läst den på engelska men nja - det tar så mycket längre tid att läsa på engelska ju. Farligt med böcker man väntat så länge på. Kommer de leva upp till förväntningarna?

I Fangirls fall JA!! Mina förväntningar infriades. Vet egentligen inte vilka jag hade mer än att jag tyckte hemskt mycket om Eleanor och Park. Fangirl handlar om Cath och hennes första år på collage. Tvillingsystern Wren går på samma collage men har klart och tydligt bestämt att de inte ska bo i samma rum inte ens i samma hus. Nu ska de bli egna individer.

Cath lever för berättelsen om Simon Snow hon har i flera år skrivit fanfiction om Simon Snow och har hur många läsare som helst. En läsarskara som hela tiden växer sig större och större, men nu finns inte Wren där att bolla med längre. Det blir mer och mer ensamt. Tjejen som Cath delar rum med, Reagan är mest bara ute med killar och beter sig skrämmande. Cath håller sig på rummet med datorn och sitt matförråd. Men i rummet tillbringar också Reagans ex Levi en massa tid.

När systrarna åkte iväg till collage lämnade de pappa själv hemma. Pappa som emellanåt går in i sina maniska perioder. Cath är hela tiden värdigt orolig för honom. En av kurserna hon går i skolan är kreativt skrivande men det visar sig att hennes lärare inte gillar fanfiction, i alla fall inte tycker det är något som någon borde ägna sig åt på hennes lektioner.

Allt är hemskt och jobbigt, det är så mycket människor överallt och hon vill mest inte vara där. Så skönt att fly in i Simon Snow världen. Men hur är det behöver man också leva lite sitt eget liv? Den där svåra frågan. På samma sätt som Cath flyr in i sitt skrivande använder jag ofta läsandet. Men balansgången mellan fantasi och verklighet. Lätt är det inte men så härligt, fantastiskt att läsa om. Fangirl får mig både väldigt glad och lite smått ledsen. Glad för att det är en så galet bra berättelse med så fina karaktärer i. Lite ledsen för att jag känner igen saker och det är så fint att läsa om hur Cath utvecklas och om den där första fina kärleken ...

/Paula


Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs (2015)
ISBN: 9789150220773
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar