måndag 15 december 2014

Mördarens apa av Jakob Wegelius


Mitt bokcirkelbokval föll denna gången på den där tjocka boken som så länge legat hemma hos mig och väntat på att bli läst. Boken som blev nominerad och vann årets Augustpris i barn- och ungdomskategorin. En bok så många hyllat men också en bok jag varit så oppep på att läsa. En fortsättning på boken Sally Jones. Alltså fortsättningen på en bok som jag inte tyckte särskilt mycket om.

En tegelsten som jag nu läst. Läst och tyckt om och tyckt inte om. Tyckt bättre om än jag trodde. Mördarens apa är Sally Jones berättelse om det som hände efter att hon och Koskela tackat ja till ett erbjudande att hämta keramik med sin båt. Keramik som egentligen var vapen, och så står Koskela plötsligt anklagad för mord och blir satt i fängelse. Men Sally Jones vet ju att han är oskyldigt men hon kan inte prata. Skriva och förstå ja men inte prata. Hur ska hon kunna få sin vän friad?

Som tur är finner Sally Jones två vänner instrumentmakaren Fidaro och skofabriksarbetaren Ana som har den mest fantastiska sångröst. Men Sally Jones kommer på att det finns ett sätt att fria Koskela men det innebär att hon måste ta sig till Indien ...

Ett hyfsat spännande äventyr, men för långt. Inte min typ av genre men visst kan inte låta bli att tycka om Sally Jones. Men även nu när jag läst boken kan jag inte förstå att just Mördarens apa fick Augustpriset. Borde gått till Till som trodde att ... eller Jag blir en bubbla ... Men det är ju vad jag tycker.

I kväll när detta inlägg publiceras så har jag och min fina bokcirkel träff. Ska bli spännande att se vad övriga medlemmar tycker om boken. Tror att åtminstone en kommer älska men jag vet inte.

/Paula som nu alltså äntligen läst den där ap-boken


Mördarens apa
Författare: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen (2014)
ISBN: 9789163877384
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar