fredag 31 oktober 2014

Världens viktigaste kyss av David Levithan

Sedan Ibland bara måste man har David Levithan varit en av mina favoriter! Jag har läst allt han skrivit som är översatt till svenska. Kanske är det snart dags att läsa honom på engelska ... Världens viktigaste kyss är nya bokens svenska titel. En bok som matchar min soffa hur fint som helst.

Världens viktigaste kyss har en berättarröst i form av röster från förr skuggfarbröder som dött i aids. Skuggfarbröder som spanar över världen och just genom bokens 197 sidor, följer möten mellan några tonårskillar. De som har de livet och öppenheten de själva aldrig hade.

Det är Harry och Craig som bestämt sig för att slå världsrekord i världens längsta kyss (32 timmar stående - galet men). Det är Neil och Peter som försöker hitta tryggheten i varandra, den utan svartsjuka. Ryan och Avery som precis möts och så ensammaste Cooper vars liv brakar samman när han somnar vid datorskärmen.

Som vanligt är Levithan en mästare på att skriva om ny kärlek om första möten om att lära känna någon. Den där någon som man är extra nyfiken på. Den där någon man hoppas är Den, DEN där rätta. Den rätta för nu i alla fall. Den där som man ställer frågan till, frågan "Hur låter din historia, då?" Som jag tycker om den frågan i böckernas värld! Första gången jag läste den (eller en variant på den) var i Per Nilssons Ett annat sätt att vara ung (!!). En fråga som innehåller så mycket nyfikenhet, kärlek och hopp.

Gillar också när viktiga scener utspelas i närheten av böcker, en väldigt bra bokhandelsscen här när Neil och Peter har bråkat och befinner sig i en bokhandel hus Neil ber om ursäkt och förklara sin kärlek med bokryggars titlar!! Eller det faktum att Avery har rosa hår och Ryan blått. Hur mycket jag tycker om Ryans faster (en sådan där bra vuxen jag hoppas jag är, eller stävar efter att vara). Hur det bara tar en liten stund för Cooper att radera sitt virtuella liv och vips inting kvar. Kampen och varför Harry och Craig ska lyckas med världsrekordet hatet och kärleken de överöses av under tiden. Att kyssa någon i 32 timmar helt galet.

Detta som hela tiden bevakas och kommenteras av skuggfarbröderna de som peppar hoppas och vill lyfta de unga till nya nivåer. Världens viktigaste kyss en bok full av detaljer att tycka väldigt mycket om. Men det är väldigt många människor att hålla reda på vilket emellan åt gör mig något förvirrad när jag läser. Också det där att det inte är några egentliga kapitel jag gillar ju att läsa ett kapitel färdigt innan jag lägger ifrån mig boken.

Inför kyssrekordförsöket har Harry och Cragis vän gjort en spellista till de, en spellista som är lika lång som tiden de behöver kyssas för att slå rekordet. En spellista med deras bästa låtar, tänkte att denna spellista borde finnas någonstans på nätet att David Levithan haft den som soundtrack när han skrev boken. Som jag letat utan att hitta någon spellista. Har du kanske hittat den? Säg till i så fall.

Världens viktigare kyss är inte en ny Ibland bara måste man men det är en väldigt bra bok! En bok som pratar med och kompletterar Låt vargarna komma och Torkar aldrig tårarna.

/Paula som redan längtar efter nästa Levithan-bok


Världens viktigaste kyss
Författare: David Levithan
Förlag: Gilla böcker (2014)
ISBN: 9789186634582
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar