torsdag 23 oktober 2014

Pax av Åsa Larsson och Ingela Korsell


Sedan jag första gången läste om Åsa Larsson och Ingela Korsells nya bokserie. Den som skulle vara i tio delar och lika beroendeframkallande som Harry Potter. Ja sedan dess har jag varit mycket nyfiken! Blev så glad när jag lyckades får författarna och deras illustratör Henrik Jonsson att komma på barnbibliotekarieminglet och berätta om Pax-böckerna. Om jag var nyfiken innan så var det inget mot vad jag blev när de berättade om böckerna. Siken tur att första delen låg i en goodiebag (tack Bonnier Carlsen för det!).

Böckerna utspelar sig i Mariefred dit bröderna Viggo och Alrik precis kommit som fosterbarn till Anders och Laylah, fina fosterföräldrar. Men att börja i ny skola i en liten stad och komma dit som fosterbarn går inget vidare. Särskilt som Viggo redan första dagen kommer i bråk med Simon, Simon är han som bestämmer på skolan. Han som dessutom har en pappa som jobbar på skolan och alltid alltid tror det bästa om sin son och inte ens kan tänka tanken att hans egen son ibland gör fel.

Laylah och Anders har två vänner som heter Estrid och Magnar de är syskon och har också vuxit upp i fosterfamilj men de sitter också på en magisk hemlighet, de är beskyddare över ett magiskt bibliotek. Ett bibliotek med böcker om övernaturligheter. Utifrån olika tecken upptäcker de att Viggo och Alrik är de som ska komma och hjälpa de nu när magin och ondskan åter är nära ...

Spännande? JA JA JA!! Henrik Jonssons illustrationer gör allt lite extra bra och spännande. Började läsa Nidstången (första boken) en söndagkväll, läste sådär femtio sidor. Måndag morgon tog jag emot en skolklass på biblioteket och berättade om boken vips var alla våra exemplar inne och då hade jag bara läst femtio sidor i boken. Om jag ska ha något dåligt att säga om böckerna så är det väl att det bara är två delar som kommit ut än och att vi får vänta länge på de sista. Men typ två om året och med vetskapen om att alla böcker ska få olika färger på bladens kant. Gillar färgade papperskanter mycket!

/Paula


Nidstången
Författare: Åsa Larsson och Ingela Korsell
Förlag: Bonnier Carlsen (2014)
ISBN: 9789163879135
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Grimmen
Författare: Åsa Larsson och Ingela Korsell
Förlag: Bonnier Carlsen (2014)
ISBN: 9789163879128
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar