onsdag 15 oktober 2014

Bokmässan 2014, fredag










På fredagen var stumpbyxorna prickiga och jag väldigt nervös för det där att prata engelska. Jag hittade bästa finaste underbaraste Annika Norlin texter kassen <3 (kanske kom jag hem med några tygkassar för mycket men denna finner lätt). Så var det dags att träffa Ursula Poznanski. Å vet ni vad jag kunde småprata på engelska! Allt kändes lite bättre. Så jag gick på seminarium Behövs nya barnböcker? Med Johan Unenge, Mårten Melin, Helena Bross och Zandra Thuvesson. De var alla överens om att ja nya barnböcker behövs i en föränderlig värld. 

Så började klockan närma sig 12:40 ... spännande. Jag och Ursula på scen i ett samtal som gick oväntat bra. Så proffsig hon var, så van vid att sitta på scen. Så ovant det kändes att sitta på scen och ha ett samtal istället för att titta på sin publik. Men det sägs att det gick bra. Ska jag vara ärlig minns jag inte så mycket. Men lycklig efteråt! Sprang på en gamla vän från förr Terese som jag sommaren 2000 en vecka delade rum med på Ölandsfolkhögskola under en skrivarkurs med Per Nilsson. Det var fint!

Tvingade mig själv att sitta still och äta mat. Tog lång tid. Men sedan seminarium, Tove Jansson 100 år med Sara Bergmark Elfgren, Sopia Jansson, Boel Westin, Helen Svensson och Janina Orlov. Ju mer jag läser, hör och förstår om Tove Jansson desto mer imponerad och fascinerad blir jag av denna fantastiska kvinna. Funderade en del på det där att författare skrev en massa brev, brev som sedan ges till forskning och ges ut i bokform. Hur går det nu när författare twittrar och skriver mejl? 

Klockan sex på fredagkvällen var det så äntligen dags för Arbete pågår - en bok blir film med Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Cecilia Mardell, Benny Andersson, Lisa Bergström och Levan Akin. 45 minuter om arbetet med Cirkel-filmen!!! Ni förstår själva så stort. Vi fick se första första klippet ur filmen någonsin. Jag känner detta kommer bli bra <3 Det kommer inte bli som boken men berättelsen och kärleken till berättelsen kommer finnas där. Februari jag längtar efter dig! 

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar