måndag 28 juli 2014

Semesterläsning 2014



Det året jag hade min första långa betalda semester bestämde jag mig för att semester var lika med vuxenböcker. Som ni vet älskar jag barn och ungdomsböcker <3 de prioriteras 11 månader om året så en månad får det bli vuxenböcker. I dag sommarens sista semesterdag, imorgon tisdag tillbaka till världens bästa jobb. Men först sammanfattning av 44 centimeter fantastisk semesterläsning!

Semesterns:

Sommar tradition: Fred Vargas och Haruki Murakami.
Drömskaste bok: Boken om bokmässan fick mig att längta ännu mer till slutet av september.
Bok jag vill flytta in i: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar.
Äntligen läst: Isdraken och Egenmäktigt förfarande (sommarens enda e-bok).
Troligaste att jag läser om: Meningen med hela skiten och Läsarna i Broken Wheel rekommenderar.
Mode: Chanslös en bok om Alexia Tarabotti!

Överraskning: Att jag tyckte så mycket om 1989.
Namn: Jakten på namnet Paula, flera Paul och Pauline men Paula inte så många. Tack vare tips från Evelina hittades namnet i Som jag vill vara.
Novell: Fantasy av Malte Persson.
Vackraste språk: Jag biter i apelsiner.
Land: Mest Frankrike och Sverige.
Format: pocket och mjukpärm.

Slukarbok: alla.
Bästa mest oväntade slut: Sal 2, ett slut att hoppas på men inte våga tro på.
Karaktär: Sara (Läsarna i Broken ...) och Hadely (åren i Paris).
Bokmärke: Stora prickar (största cirkelstansen) i massor av färger.
Ingenkännelse: Meningen med hela skiten.
Utmaning: Sommaren började med #bokbingo. Ett nytt och annorlunda sätt att läsa på. En rolig utmaning att hitta böcker på.
Ovanligaste: hemliga boken jag läste på lösbladsformat. Mer om den senare ... Men också att jag läst faktaböcker och inte mindre än tre Boken om bokmässan, Liten handbok i konsten att bli lesbisk.

Kopplingar mellan böcker:
- Linda Skugges novell Gnister vars huvudkaraktär också var med i 1989 av Skugge och Sigrid Tollgård.
- Karaktärer med sex fingrar i Spökryttarna från Odebec och Elefanten som gick upp i rök.
- Om skrivande i Kodnamn Verity, Åren i Paris och Ryskt bläck.

Favoriter: den svåraste av alla frågor allts när det handlar om böcker men ... Läsarna i Broken Wheel rekommenderar, Sommaren i Paris, Ryskt bläck och 1989.

/Paula boknörden <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar