måndag 7 juli 2014

R som i resa

Under R som i resa bjuder jag på ett favoritcitat från en av världens bästa böcker Bläckhjärta av Cornelia Funke.

"Om du tar med dig en bok på en resa, hade Mo sagt, när han lade ner den första i lådan, så händer nåt märkvärdigt: boken börjar samla dina minnen. Du behöver bara slå upp den sen och så är du åter på platsen där du läste i den. Redan med första orden kommer alltihop tillbaka: bilderna, lukterna, glassen som du åt när du läste ... Tro mig, böcker är som flugpapper. Minnen fastar ingenstans så bra som på boksidor.
Förmodligen hade han rätt i det. Men Meggie tog alltid med sig sina böcker av ett annat skäl också. De var hennes hem på främmande platser - förtroliga röster, vänner som aldrig bråkade med henne, klocka djärva vänner som kände alla världens hav, hade rest runt om i världen, var vana vid äventyr. Hennes böcker piggade upp henne när hon var ledsen och minskad långtråkigheten när Mo skar till läder och tyg och häftade om glamma boksidor, som blivit spröda genom otaliga år och oräkneliga bläddrande fingrar.

Några böcker följde alltid med, andra stannade hemma, för att de inte passade på just den resan, eller för att en ny och oläst berättelse måste få plats."

Men för mig fungerar böcker mest precis tvärtom jag reser inte med böcker utan jag reser GENOM böcker <3

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras R som i resa.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar