fredag 4 juli 2014

Jag bara tvingar mig lite av Maja-Stina Fransson

I jag bara tvingar mig lite möter vi Minna, Minna under 90-talet (barndomen och tonåren), 00-talet (studenttiden) och 10-talet (det som blev vuxenlivet).

Minna  på 90-talet i föräldrahemmet i  Herrljunga, där hon tvättar sina händer till de går sönder, duschar flera timmar om dagen. Behöver få känna sig ren. Bråkar med mamma eftersom mamma inte förstår.

00-talet tar Minna till Uppsala och en journalistutbildning. Hon börjar äta "hälsosamt"
räknar allt hon äter och vips väger hon bara 44 kilo. Med så lite mat och vikt kan hon inte riktigt tänka längre. Men hon får hjälp att gå upp i vikt igen. Minna skriver listor, listor hon följer slaviskt, men inte vanliga listor utan om allt allt allt ...

Minna på 10-talet har slutat jobba som journalist. De hon intervjuade gav för tråkiga svar och hon ville hitta på ... Istället jobbar Minna i bokhandel och går på kafé. På kafé varannan dag, aldrig samma två dagar i rad. Hon tjuvlyssnar på folk på kafé och behöver få tips från de. Tips som hon skriver ner i sin anteckningsbok och sedan genomför. Dessa tvångsbeteende dessa listor att följa. Hon börjar tröttna på att gå på kafé och tjuvlyssna hur ska hon göra ...

Jag gillar verkligen denna fina, gripande och tunga bok med det snygga omslaget. Maja-Stina Franssons språk hur bra som helst. Detaljer att tycka om finns det massor som att beskriva en bok som "en vän full med ord."Killen som gjorde bokomslag som hobby klart man blivit nyfiken på honom och velat få se bokomslagen. Att välja bort killar för att de inte fungerar med ens rutiner, jo. Stella och Gösta. Att hon tipsar om böcker i radio, att hon tipsar om Cirkeln på samma sätt som jag gjort ungdomsböcker som även vuxna borde läsa.

Listorna jo jag känner igen listorna, inte så att de styr mitt liv. Men jag mår inte bra av för långa listor ... En viktig bok, tur att den är så bra! Guldstjärna till att boken har ett slut som skulle ge en omläsning en helt ny nivå.

Jag bara tvingar mig lite finns med på två rutor i mitt bokbingo, nytt förlag och en bok med fin titel.

/Paula


Jag bara tvingar mig lite
Författare: Maja-Stina Fransson
Förlag: Norlén & Slottner (2014)
ISBN: 9789187685095
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar