fredag 9 maj 2014

Tjuvarnas stad av David Benioff

Då var det dags för bokcirkel igen. Sandrans tur att välja bok då blev det Tjuvarnas stad av David Benioff. När Sandra presenterade boken pratade hon om Ryssland, andra världskriget och ägg. Blev inte direkt jätte pepp på boken. Den blev liggande länge innan jag började läsa.

När jag väl plockade upp den gillade jag verkligen förordet om hur författaren sätter sig ner och pratar med sina farföräldrar. Verkligen pratar med för han vill veta hur kriget var. Hur kommer det sig att farfar fattar en bit av ett finger?

Farmordern lämnar över samtalet till farfardern och barnbarnet. Barnbarnet som sen åker hem och skriver en bok. Med farfaderns välsignelse att som författare hitta på om det är detaljer han inte riktigt förstår. En bok jag började läsa och den var långsam. Läste ett kapitel här och ett där. Sen när jag väl bestämde mig, tja då slukade jag den i bara några sittningar.

Ryssland vintern 1942 Lev blir tagen för att han plundrat en död tysks kropp. Hamnar i fängelse där han träffar Kolja.  Dagen efter blir de båda pojkarna kallade till överseten. De erbjuds ett mycket underligt uppdrag. Om de på bara några dagar lyckas hitta tolv dussin ägg till hans dotters bröllopstårta så ska de släppas fria. Om inte så är det döden som väntar.

Lev och Kolja acceptera uppdraget och ger sig ut på ett väldigt kallt äventyr. Fryser bara jag tänker på det. Deras ransoneringskort har översten så de inte ska kunna rymma. De börja genomsöka hela staden på ägg men det verkar helt galet hopplöst.

De kommer över en höna men den visa sig vara en tupp. Inga ägg men för ovanlighetens skull somnar de mätta den natten. Ska dom lyckas? Och kanske är det så att Lev träffa författarens farmor längs resan …

Tjuvarnas stad var bättre än väntat, mycket bättre till och med. Mest gillar jag förordet och slutet. Skulle så vilja läsa farmoderns berättelse om kriget men något säger mig att den berättar hon inte för någon? Ser fram emot samtalen om boken när vi träffas i bokcirkeln. Undrar om det ändå inte blir jag som sätter lägst betyg på boken?

/Paula som nu ser fram emot att veta vilken bokcirkel bok som Karin har valt


Tjuvarnas stad
Författare: David Benioff
ISBN: 9789170017315
Förlag: Månpocket (2009)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar