måndag 26 maj 2014

L som länder


Vet inte om ni vet men jag har ett favorit land att drömma mig bort till genom böckernas värld. Frankrike <3 Böckerna som har två egna hyllplan i min bokhylla, min Frankrike samling. Kanske och högst troligt så började denna förkärlek 2001 i en biosalong i Göteborg med filmen Amelie från Montremartre. Finaste vackraste drömskaste filmen, filmen jag sett så många gånger att jag nästan inte kan se den fler gånger. Men nu är det några år sedan så snart är det nog dags igen.

Tänkte tipsa er om några av favoriterna på hyllan, de som drabbat mig lite mer än vanligt, de jag läst om, tänkt mest på efteråt och drömt tillsammans med …

Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. En berättelse om tre ensamma udda själar som möts då de finner sig dela lägenhet i Paris. Till en början mycket hat och bråk ... Finaste bästa underbaraste.

8 kvinnor, för i dag får en film vara med på listan också. Färgsprakande deckargåta i musikalform <3 måste älska.

Hemliga brev av Susie Morgenstern om 12-åriga Ernest som lever ensam med sin farmor. Ett stilla, ensamt och tillbakadraget liv. Rädd som han är för allt det okända. Tills han en dag får en ny klasskompis Victorie som öppnar upp Paris för Ernest.

No och jag av Delphine de Vigan är en bok att slukaläsa. Om Lou 13 år som försöker bli vän och hjälpa en uteliggaren Lou. En tankeväckande bok om livets olika villkor.

Lyckan är en sällsam fågel också den av Anna Gavalda. Här möter vi medelålders arkitekt som jobbar hårt reser runt hela jorden. En dag får han ett brev från det förflutna, ett brev som gör att en massa minnen rullas upp. Minnen han inte velat minnas. Han måste hälsa på en gammal barndomsvän en resa som leder till ett oväntat spännande och underbart möte med en ny bekantskap ...

Ordvampyren av Eric Sanvoisin är anledningen till att jag har ett ordvampyrsbett på min arm.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Finaste vänskapen mellan en portvakt som i hemlighet läser galet mycket böcker och en tolvårig tjej som bor i samma hus. En vänskap över generationer och klassgränser.

Böcker att drömma och bli lycklig tillsammans med. Vilka är dina franska favoriter?

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras L som i länder.

/Paula som känner att det nog snart är dags för en omläsning av Tillsammans är man mindre ensam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar