måndag 5 maj 2014

I som illustratör

Kanske inte helt oväntat är min nya favorit illustratör Lovisa Burfitt. Hon vars bilder ledde fram till finaste underbaraste bästa Boken om mademoiselle Oiseau.

En annan favorit jag alltid blir lycklig av är Emma Adbåges genialiska illustrationer, bilderböcker och bokomslag. Stina Wirsénmed hennes underbart enkla liten Skär och alla små brokiga som hänger på min vägg kan man bara inte låta bli att dyrka.
Mia Nilssons illustrationer gillar jag massor också.

Förutom dessa svenska favorit illustratörer har jag också två franska som jag tycker hemskt mycket om. Nämligen Charlotte Gastaut som jag upptäckte med Fannys fantastiska resa och följt sedan dess. Drömskaste bilderna som finns och finaste färgerna! Benjamins Chauds bilder gillar jag också hur mycket som helst. Bäst tycker jag om Björnens sång.

Engelskan Lauren Child som bland annat gör Charlie och Lola tilltalar mig mycket i färg och form. I mitt pysselrum hänger en stor affisch med just Charlie och Lola.

En illustratör som jag tycker så mycket om att jag nästan, bara nästan helt glömde bort henne är ju givetvis Tove Jansson. Bästa fina Mumindalen och alla dess invånare. Tove Jansson som till och med fått en av sina illustrationer på min arm i form av en kakätande Lilla My.

Säkert har jag glömt någon viktig av mina favisar. Men när det gäller fina bilder så dras jag till färger jag tycker om och kanske inte helt oväntat till söta figurer.

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras I som i illustratör.

/Paula som önskar hon kunde rita och inte bara prickar i olika former och storlekar (läs klotter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar