onsdag 7 maj 2014

Den yttersta stranden av Ursula K LeGuin

Övärldens tredje del nu till ända, de vackra böckerna får nu står i min bokhylla istället. Men de är ju så himmlans fina tillsammans, hur ska jag göra med färgsorteringen?

I alla fall, flera år har gått sedan sist. Sparvhök har blivit Ärkemagiker på trollkarlskolan. Där får han besök av den unge pris Arren. Arren som vittnar om hur magin börja försvinna från Övärlden. Vad ska de ta sig till? Tror folk inte på magiker längre? Försvinner då kraften?

Tillsammans ger sig Sparvhök och prins Arren ut på ett spännande äventyr tillsammans med båten Klarspråk. De möter massa olika människor, både hjälpsamma och onda. De möter häxor och trollkarlar som tappat sina ord och med orden sin magi. Har de bytt bort sina ord?

Nu har jag då läst den där fantasyserien som alla alltid pratat om. Vad säger jag … Hade det inte varit för de vackra omslagen hade det nog aldrig blivit av att jag läst. Jag gillar men är inte fängslad. Det saknas relationer mellan människor (magiker) att följa. Det är världen som är i fokus, världen och Sparvhök. Sparvhök som jag inte lär känna särskilt mycket. En långsammare fantasy än den jag är van vid. Absolut läsvärt och underhållande men för mig så saknar böckerna det lilla extra. Läs hellre Phillip Pullmans Guldkompassen.

/Paula


Den yttersta stranden
Författare: Ursula K LeGuin
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129690859
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar