lördag 1 mars 2014

Kaninhjärta av Christina Ljungqvist

Kaninhjärta handlar om tvillingarna Mary och Anne. Det är sommarlov, det sista innan studenten. Pappa har precis lämnat familjen, köpt en lägenhet och flyttat in till Göteborg. Mamma bara gråter och gråter, kan inte ta tag i något.

Av omvärlden ses Mary och Anne som de där konstiga tvillingarna. De som vet saker. Å vet saker gör de. Ibland tar ett spöke över Marys kropp, ett spöke som pratar med Anne. Efteråt får Anne berättar för Mary om vad spöket ville. Ofta varnar spökena för faror av olika slag.

Men sommaren börjar med ett spöke som berättar att Mary kommer ta livet av sig om fel beslut fattas. Det går ju inte att berätta eller.

Beslut fattas av Mary, hon som styr och bestämmer. De ska tillbringa en månad i Göteborg. Månaden då pappa är i Thailand med sin nya kärlek (som så klart är bra mycket yngre än mamma). Sagt och gjort. På plats i Göteborg får de kontakt med mediumet Emilia. Emilia som håller på att sätta ihop en "supergrupp" för att hitta ett försvunnet barn. Emilias granne Wilma som varit borta i nio månader.

Att vara två att stötta varandra. Men vem av Mary och Anne är det egentligen som har ett kaninhjärta? De är båda säkra på att det är den andra. Fast på helt olika sätt.

Allt till ett soundtrack av Kent. Jag har lyssnat en del på Kent, men knappt sedan tidigt 00-tal. Känner att jag kan min Kent på tok för dåligt för att fatta alla kopplingar. Men jag gillar som bekant när man väver in andra former av populärkultur i böckernas värld.

Det här är en otäck bok. Har alltid varit små rädd för spöken, vill inte tro men … Tanken på de skrämmer mig. En bok jag fått läsa när det varit ljust ute. Men vilken bok och vilket språk. Tycker väldigt mycket om. Vill läsa mer av Christina Ljungqvist! Massa mer. Men när det är ljust ute!

/Paula som är rädd för spöken


2 kommentarer:

  1. Du får mig ännu mer övertygad om att jag borde läsa Ljungqvists böcker. Synd att tiden inte är lika generös som antal böcker jag vill läsa...

    SvaraRadera
  2. Det borde du verkligen Therése! Men det där med tid och alla bra böcker man vill läsa. Inte alltid det lättaste pusslet!

    SvaraRadera