söndag 2 mars 2014

Det skrivna berättandet och Per Nilsson

Det är väl inte direkt någon hemlighet att en av mina absoluta favorit författare är Per Nilsson. I tisdags var jag på en utbildningsdag med ingen mindre än just Per Nilsson!! Det är sådant kul som man ibland får ägna sina dagar som barnbibliotekarie åt.

Dagen till ära invigde jag en ny anteckningsbok. En fin med med Mumin motiv på!

Dagen handlade om det skrivna berättandet, Per Nilsson berättade om sitt skrivande och författarskap.  Detta uppblandat med skrivövningar, och att läsa sina skrivövningar högt för gruppen …

Vi fick veta att till hösten kommer en ny Per Nilsson ungdomsbok!! Iiii! En nyhet jag blev galet glad av de brukar ju vara de bästa som finns.  Denna gång är det en utopi. Till hösten dessutom kan man hoppas på släpp lagom till bokmässan? Kanske ett seminarium också?

Dagen fick mig att inse att jag måste läsa alla Extra-böcker. Dåligt att jag bara läst den första. Särskilt med tanke på att jag i övrigt läst allt Per Nilsson skrivit. Det mesta flera gånger.

Min "elving" från dagen blev så här.

rosa
drömmande prinsessa
vill bort bort
äventyr, dans och romans
längtan

Att dagen dessutom avslutade med att vi fick en bok ur Per Nilssons hand, UR HANS HAND. En Per Nilsson bok som jag redan äger. Äger ett signerat exemplar och har fått ett annat av honom. De får ju helt enkelt stå som tvillingar på hyllplanet för Per Nilsson böcker <3

/prickiga Paula som tycker väldigt mycket om att vara barnbibliotekarie


1 kommentar: