måndag 24 mars 2014

C som i cirkel


Har ni tänkt på vad en cirkel är? Det har jag en cirkel är ju en prick! Alltså gillar jag cirklar. I detta fallet bokCIRKLAR. Cirklar som en plats att få prata om och nörda ner sig i böcker tillsammans med andra läsare <3

Privat har jag bokO tillsammans med mina fina bibliotekarievänner. Vi väljer bok var femte gång (eftersom vi är fem stycken). Detta gör att man ibland får läsa böcker man aldrig annars läst, på både gott och ont!

På jobbet har jag tre stycken bokcirklar - eller bokklubbar med barn. Att prata böcker och läsning med barn kan mycket väl vara en av de bästa och mest inspirerande sakerna som finns! Tur att jag är barnbibliotekarie. På jobbet har vi också varje år en barnbokcirkel för personal som jag och bibliotekarie Ina håller i. I år utgår vi från bokpoddar. Roliga, spännande lådor finns alltid med när jag bokcirklar på jobbet.

Jag lyssnar på en hel del bokcirklar också, i poddformat. Tänker att bokpoddar är lite samma sak som bokcirklar. Gillar som alla redan vet Bokslukarsällskapet. Är väldigt förtjust i Cirkelpoddes upplägg och drömmer om att göra något eget. Bokpalt är rolig, gillar särkilt hur de väljer ut en låt till varje bok de läst. Självklart lyssnar jag på Allt vi säger är sant. Vampyrbokspodden verkar lovande hoppas det kommer fler avsnitt.

Vad kallar man radio man lyssnar på i podd? Hur som självklart också fina Lundströms bokradio som jag tycker extra mycket om när de kör bokcirkel. Barnens romanpris är så bra lyssnar varje år. Har redan börjat fundera på vilka böcker som kommer bli nominerade i år. I år har jag också lyssnat på Sveriges radios romanpris, inte riktigt samma när det inte handlar om barnböcker. Men att lyssna på Sveriges radio romanpris fick mig att börja drömma lite … tänk att någon gång sitta med i den juryn. Tänk att få vara med i en bokcirkel där någon annan planera och förbereder allt kul (så som jag gör med barnen).

Mitt tips på C som i cirkel är starta en bokcirkel! Jag vill också tipsa om min favoritbok om bokcirklar som också är min favoritfilm om bokcirklar nämligen Jane Austen bookclub av Karen Joy Fowler. Är du inte sugen på en bokcirkel innan så blir du efter att ha läst/sett den!

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs Sandras C som i cirkel här! Sandra är den av oss som står för att hitta alla de fina bokstäverna. Heja lite extra för det fina c du hittat!

/Prickiga Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar