måndag 2 december 2013

Ponni och Pippis bok av Veera Salmi

Jag älskar och läsa böcker, det är inte direkt någon hemlighet. Men det finns böcker som är jobbigare att ta sig igen om än andra böcker … Ponni och Pippis bok är en sådan bok. Jag har lite fått tvinga mig att läsa boken färdigt och glad är jag för det.

Det är en varannan kapitelbok. Pippi en duva som inte kan säga R. Utan därför skriver vissa ord med kursvit och utan r - bäbisspråk. Det är jätte jobbigt och smått frustrerande att läsa. Gillar inte Pippi kapitlen särskilt mycket alls.

Ponnis kapitel däremot de är bättre ... Ponni är en flicka som drömmer om och mest hela tiden leker att hon är en häst. Till föräldrarnas stora oro. Mamma blir helt galen på Ponni och på pappa, arbetslös konstnär. Allt mamma vill är ju att ha en fungerande familj och att Ponni ska får en vän. En vän som är en flicka och inte en människa.

Det jag gillar bäst med boken är utan tvekan omslaget. Så kanske inte direkt en bok jag rekommenderar. Det är synd för med fler R och utan bäbibsspråk hade jag kanske kunnat tycka om berättelsen.

/Paula




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar