onsdag 25 december 2013

Dash och Lillys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan




Omläsning av bästa och finaste julboken av super författarna Rachel Cohn och David Levithan. Jul i New York. Dash har lurat mamma och pappa för att få en ensam jul. Mamma tror han är hos pappa och pappa att han är hos mamma. Medan båda är på semester med nya kärlekar. Lily den stora julälskaren känner sig övergiven och snuvad på julen. Mamma och pappa är på 25-årig bröllopsresa, morfar i Florida och storebror uppöver örenen förälskad. För att han och pojkvännen ska få vara ifred kommer storebror på iden att hitta en kärlek till Lily. Men hur?

Genom en röd anteckningsbok gömd i favorit bokaffären Strand. Dash hittar den röda anteckningsboken på Strand bredvid sin egen favorit bok (också Lilys) och börja följa utmaningen som står i den. Boken börja på de mest kluriga sätt röra sig mellan Lily och Dash. Själv möts de till en början inte. De drar i alla trådar de kan använder sig av vänner och bekanta för att på de mest fantasifulla sätten imponera på den andra. Kan kärlek uppstå genom ord i en röd anteckningsbok?

Efter att ha läst om Dash och Lily så undrar jag om en kärlek kan börja UTAN en röd anteckningsbok med en bokig utmaning i. Spanar efter den på biblioteket ibland men aldrig … Kanske borde man placera ut en själv?

Mina favorit rader ur boken är ett citat från Mark Strand. En poet jag måste ta och kolla upp så snart jag är tillbaka på biblioteket.
"Vi läser berättelser om våra liv
som vore vi med i den,
som hade vi skrivit den."

En bok som gör mig glad och lycklig att läsa. Fundera på om det kanske borde bli min nya (enda) jultradition att läsa om denna himmelska bok. Har du läst den? Om svaret är nej, bege dig då genast till närmsta bibliotek och låna.

/Paula som gärna tagit en fika tillsammans med Dash och Lily


3 kommentarer:

  1. Hittade just hit och är väldigt glad för det, för vilken trevlig blogg du har. Kommer återkomma många gånger.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du hittade hit :)

    SvaraRadera
  3. Jag läser denna på engelska just nu! (:

    SvaraRadera