torsdag 24 oktober 2013

Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström

Det är sommarlov Selma tillbringar den på landet hos mormor och morfar. Inuti Selma finns fågeln som pickar och påminner, påminner om att Selma inte har någon bästis. Att hon är ensam.

En sommarlovsdag dyker Snöret upp. En vän. Någon att göra saker tillsammans med. Men att hålla sams och vara vänner är inte alltid det lättaste. Att samsas.

"Sen går jag ut och gungar. Det är inte så kul att gunga ensam när man vant sig vid att gunga två och två. Bredvid mig hänger den andra gungan rakt och stilla. Det går inte att gunga tvilling ensam."

Att vara ovän med Snöret och samtidigt har pickande fågel inombords inte är det lätt. Att inte vilja ha en bästis vilken som helst utan bara Snöret.

Finaste finaste slutet när sommarlovet börjar gå mot sitt slut. Läs denna boken högt tillsammans och prata om vänskap och ensamhet!

Favoritcitat:

"När vi kommer fram till Johns hus blir jag glad för det är rosa. Jag var lite rädd att han var en så som målade sitt hus brunt."

"Och så gillar jag att vara för mig själv, säger jag. Jag gillar att tänka mina egna tankar i lugn och ro och inte bli störd hela tiden."

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar