fredag 18 oktober 2013

En dag om bokcirklar och hur man leder de


Om någon har missat det så är böcker och att läsa böcker det BÄSTA jag VET. När därefter kommer att prata om läsning och böcker - alltså bokcirklar och bokklubbar. Både privat som medlem men också i jobbet som ledare. Att få prata med andra läsare och frossa i våra läsupplevelser.

I veckan var jag på en utbildnings dag anordnad av Länsbibliotek sydost med namnet Hur leder man en bokcirkel? - en dag om bok/läsecirklar, boksamtal på bibliotek som förmedlare av berättelser. Tänkte samla några tankar om dagen här.

Immi Lundin pratade lite om de olika rollerna man har får som cirkelledare, tryckte flera gånger på hur olika det kan bli beroende på vem man själv är och hur man lägger upp det. Både vad du själv och vad biblioteket vill med bokcirklar. En väldigt inspirerande föreläsning främst tankarna kring samtalet kring LÄSUPPLEVELSEN och hur den ska få ta plats. Dela läsupplevelser med varandra i det sociala rummet. Hur det kanske blir viktigare i framtiden. Tankar kring hur man kan ha en öppen bokcirkel på tema från gång till gång. Att få grotta ner sig i en text. Mötena som sker i en bokcirkel i samtalet, i läsningen, i texten i mötet mellan dig och texten och i samtalet mellan dig och de andra deltagarna om texten. Biblioteket som en plats där man talar om litteratur. Det gillar jag.

Till dagen hade vi fått i uppgift att läsa Jonas Hassen Kehemiris novell Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog. Vi fick samtala kring texten i små bokcirklar efter hand gick Immi Lundin in och ledde samtalet i stor grupp. Då pratade hon mycket om nycklar i texten som ger förklaringar. Har läst om läsnycklar förr men inte tänkt på de så ... I dag har jag tillverkat två stora pappersnycklar. Men drömmen vore såklart en eller flera stora gamla "sagonycklar". Har någon en eller två liggande och skräpar så är jag intresserad.

Eftermiddagen bestod av en föreläsning av Hanna Johansson från bokcirklar.se. Hon berättade om hur bokcirklar.se vuxit fram, har varit och är i dag. Jag har testat bokcirklar men tycker det är lite krångligt. Antar att jag borde ge det en nya chans. Tänker annars att mycket av boksamtalen på internet sker via bokbloggar och twitter.

Att tillsammans tänka högt och vidare tillsammans i samtalet om texten. Att dela upplevelsen. Men också att säga vad man tycker i en grupp att göra sig hörd. Att dela tankar med varandra.

/Paula <3 bokcirklar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar