tisdag 24 september 2013

Nya sätt att berätta om berättelser KONST


Vet inte om jag skrivit det här men jag är rätt fascinerad eller snarare kanske rädd för speglar. På studiedagen nästa måndag (30 september) ska jag ha bokprat från 7 år på tema speglar! Finns du i Växjö så kom och lyssna! Underbart sammanträffande då att konstnären Agneta som höll i konstworkshopen för Coralinegruppen utgick från speglar! Vad man ser och inte ser i speglar. Precis det jag funderat kring när jag lagt upp bokpratatet. Men nu fick testa på riktigt! <3 

Men innan speglarna introducerades pratade konstnären Agneta en del om papper. Papper som är ett billigt material och som vi har på biblioteket. Får man använda gallrade böcker? Jag säger ja på den frågan och tänker så det knakar på hur jag ska använda de. 

Vi fick ta en blyertspenna i vänsterhand (om man var högerhänt) och titta på den som satt mittemot. Förbud på att titta på pappret. I fem sekunder skulle vi rita av den mittemot. Sedan skickades pappret vidare och fem sekunder skissande till. Pennan skulle under övningen också hållas på olika sätt. Blev såklart hel knasigt men på ett bra avslappnat sätt. 

Speglarna och material introducerades. Vi delades in i grupper om två eller tre och hade 45 minuter på oss att skapa med spegel utifrån Coraline. Helt underbart!

På bilden ser ni min och Gunhilds skapelse i olika vinklar. Flera lösa delar plockade jag med mig hem för att använda nästa gång jag jobbar med Coraline. Fick också ta med mig spegeln hem. Så snart spegel på spegelbokprat nära mig.

/Paula som gillar att klippa och klistra 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar