måndag 23 september 2013

Nya sätt att berätta om berättelser - DRAMA


 

När vi fick se dagens schema blev jag rätt nervös Coralinegruppen skulle börja med drama. Lite rädd för drama, eller rädd för skådespel. Men detta var något helt annat. Dramapedagogen lekte med oss i två timmar och var väldigt noga med att poängtera att det är bra att göra fel! Ett uttryck som jag tänker använda mig av i barngrupper!  

Sedan hade dramapedagogen Andreas gjort det jag eftersökt - bokanpassat lekar. Bokkull där man sätter fri de tagna genom att ställa sig framför och berätta en bok man läst (pressen på att komma på bra böcker ...). Pepparkaksgubbeleken som jag minns sedan lekis men nu istället för att var pepparkaksgubbar var vi Coraline och den andra mamman. Fruktsallad som blev boksallad med karaktärer ur boken. Så enkelt och så bra!!

Sen var det dags att skriva vykort. Några ord eller rader som var tvungna att rymmas på vykortets vänstra sida. Så att det sedan skulle kunna skickas som ett boktips om man vill. De som ville fick sedan läsa upp vad de skrivit om boken. Jag vet att vi på biblioteket har en hel hög med barnensbibliotekvyrkort som ligger. Detta ska testas mycket snart! Mina ord till Coraline ser ni på vykortet här. 
Vi gjorde kaosteater till rödluvan. För att sedan skriva egna kaosteater lappar utifrån Coraline. Viktigt att tänka på när man skriver kaosteaterlappar är att börja med "du är ...". 

Åtta röda lappar med bokstäver på var gömda i rummet, gömda för oss att hitta. Lappar med ord på. Ord som skulle pusslas ihop till en boktitel. Denna gången var det lätt att veta titeln. Men tänk vilket bra sätt att introducera en ny högläsningsbok på!

Vi gjorde statybilder med nya Coraline bokomslag. Utifrån fotonedräkning 1-2-3 KLICK. Sedan fick vi också under kort tidspress komma på och spela upp en trailer till boken. Som fick ta max en minut. 

/inspirerad Paula som nu vill testa i barngrupp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar