torsdag 19 september 2013

Lite ihop av Johanna Lindbäck

Jag har tyckt väldigt mycket om Johanna Lindbäck sedan jag läste En liten chock som fångade mig så mycket det bara gick. När jag tänker på den så är det fina och varma känslor som kommer upp. Nu har Johanna Lindbäck kommit med sin första mellanåldersbok Lite ihop heter den. Jag tyckte den har kanske 2013 års snyggaste omslag (i alla fall ett av de) formgivet av Anna Winberg.

Lite ihop handlar om Majken som går i sexan. Majken och bästisen Tessan börja glida ifrån varandra. Tessan har massa andra kompisar medan Majken behöver ha några dagar i veckan för sig själv hemma.

I skolan börjar en ny kille Ivan, det sneglas och finnas lite bland Majken och kompisarna. När Majken stöter på killen på kvällen innan fiollektionen då han sitter och väntar på gitarrlektionen av fodralet att döma. Men Ivan bara tittar ner i marken. De stöter på varandra igen, lite pinsammare den här gången när de är med sina mammor och handlar mat. Mammorna visar sig jobba på samma jobb. Efter det kommer Ivan fram till Majken i skolan för att rådfråga henne om en grej ... Sedan går det lättare att prata innan fiol/gitarrlektionen.

Men enkelt är det inte för Tessan och Majken har världens gräl. Kan man göra en deal med Ivan så att Tessan inte tror att Majken är så barnslig och inte tänker på killar?

Jag verkligen stor gillar karaktärerna i denna bok. Fina Ivan med sin hej då fras efter Majkens "Vi ses""Ja, såklart, Majken. Här och där." Det är fint tycker jag.

Det finns så mycket bra vuxna i Majkens liv. Izzy som är Majkens hur häftig som helst fiollärare och kanske också enda anledningen till att Majken fortsätter spela. Finaste pappan, ofta finns de ovanligt fina pappor i Johanna Lindbäcks böcker det gillar jag. Sen också tonåringarna, storebror Pontus som är så kär i Ida att han till och med styr upp sina läxor och pluggar. Ida som pratar Bechdel-test och lånar ut nagellack till Majken. Liv, Ivans storasyster med häftigaste gröna dr Martens med rosa skosnören.

Så bra vuxna så bra förebilder att man blir helt varm. Det är som Izzy och Liv jag vill vara som barnbibliotekarie. Viktig och en sådan som ger tid.

/Paula som gärna ser att Johanna Lindbäck fortsätter skriva mellanåldersböcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar