lördag 3 augusti 2013

Det värsta med min syster av Jacqueline Wilson

När jag först såg denna bok tänkte jag att detta det är en riktig hit. Jacqueline Wilson funkar alltid och med detta omslaget wow!

Men nästa från första sidan fick jag väldigt ont i magen när jag läste. Marty bokens huvudperson är en rolig fantasifull flicka som tycker illa om allt flickflickigt. Älskar att rita helst sin egen superhjälte Mäktiga Mart. Två och ett halvt år äldre storasyster älskar rosa, flickflickigt, smink, hårspännen, hon doftar alltid rosor pga sin handkräm.

Mamma drömmer om att få sy fler av sina klänningar, kanske att kunna ha det som jobb. Pappas resebyrå går dåligt så han har fått säga upp lokalen och fortsätta i vardagsrummet. När mamma får en stor klänningsbeställning blir det bestämt att systrarna ska dela rum. Marty får säga hej då till sin "Martykoja" och måste dela. Men det är storasyster som det tycks synd om hon som är så noga med hur saker och ting ska se ut. MEN Marty är ju lika noga bara inte på ett så traditionellt sätt. Föräldrarna i denna boken alltså. Ogillar! Önskar att pappan hade stått mer upp för Marty när mamman nu inte förstår.

Alltså boken är bra det är inte det men jag alltså föräldrarna att man kan behandla sina barn så olika. Att man inte kan se det bra hos ett barn och ta barnets parti. När några tjejer är elaka mot Marty i skolan för de tycker hon är konstigt. Då blir mamma ledsen för att Marty inte kan anpassa sig mer... inte ok. Men viktigt att dessa föräldrar finns i böckernas värld också.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar