onsdag 1 maj 2013

Spegeln en skräcksaga av Kelly Barnhill

Ända sedan jag var liten och såg Agnes-Cecilia själv på bio med en kompis (när vi egentligen var lite för små) så har jag varit lite små räd för speglar. Men också rätt så fascinerad av speglar. Men tänk om det när jag tittar i spegeln är någon annan som tittar tillbaka istället för min spegelbild. Samlar lite på spegelböcker för ett eventuellt bokprat på tema speglar. Därför blev jag såklart väldigt nyfiken på denna nya bok med Spegel i titel.

Boken handlar om Jack vars föräldrar beslutar sig för att skiljas. Så de placerar Jack hemma hos moster och hennes man över sommaren. Men Jack han har aldrig hört talas om de tidigare än mindre träffat de. Vad han vet i alla fall. Jack är van vid att inte synas att vara ensam nästan hela tiden. Men i sitt nya hem syns han på ett helt nytt sätt. Men det händer mystiska saker och barn försvinner under mystiska omständigheter.

Jag gillar boken även om den inte är så läskig som jag hoppats. Spegeln spelar på tok för lite betydelse med den titel på boken. Men vänskapen den gillar jag och slutet på boken. Min typ av slut på en bok. Att det finns likheter med bästa Coraline av Neil Gaiman gör den lite bättre.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar