måndag 8 april 2013

Shoo bre av Douglas Foley

För några veckor sedan berättade min bibliotekarievän att hon läste Douglas Foleys bok Shoo bre och att skolan boken utspelade sig på skulle få författarebesök av Per Nilsson och att de läste Hjärtans Fröjd. Detta berättade hon för mig eftersom hon vet att jag är Per Nilsson nörd.

Så klart var jag tvungen att läsa den. I boken får man följa två femtonåriga killar under sista terminen på högstadiet, mönstereleven Oscar (elevrådsordförande och skoltidningsredaktör) och Elias (småkriminell med stora drömmar om framtiden). Under terminen drabbas de båda av kärlek som ska ändra allt. Oscars blir förälskad i den nya svenska läraren. Elias i  Zeynep som är förbjudet område.

Jag fattar inte det här med att bli kär i en lärare denna gången heller. Att det händer i så många böcker. Är det så att det finns de som på riktigt blir kära i sina lärare?

Jag gillar Shoo bre men det var på tok för lite Per Nilsson i boken. Sandra varnade mig däremot för filmen så den låter jag nog bli att se. Antar att det är noll Per Nilsson i den.

/Paula


1 kommentar:

  1. Japp, det är noll Nilsson i filmen. Snackas inte ens om något författarbesök. Vi får prata mer om det när vi ses. =)

    SvaraRadera