söndag 24 mars 2013

Snövits elaka styvmor

De senaste åren har de kommit en heldel alternativa sagotolkningar. Särskilt Snövit tolkningar har varit populära på film och tveserier. Jag har sett de alla tror jag. Om man ska prata om det utifrån ett Disney prinsessperspektiv så är Snövit min favorit prinsessa. Kanske mest för att hon har svart hår (popflickan i mig som pratar).

Den senaste boken jag och min bibliotekariebokcirkel läst var just en Snövit tolkning, Fairest of all a tale of the wicked queen av Serena Valentino. I den berättelsen får läsaren följa drottningen, den elaka styvmodern och hennes resa till att bli den ondskefulla häxan som försöker döda Snövit. Boken är skriven i något slags samarbete med Disney så den ska överensstämma med filmen. 

Vi läste boken på engelska eftersom den inte finns översatt. Att jag läser på engelska hör verkligen inte till vanligheten utan är snarare något jag är rätt rädd för pga. mina svajiga engelska kunskaper. Men till min stora förvåning och glädje gick det oväntat bra till och med riktigt bra att läsa på engelska. Kanske var det bokens stora behållning för mig att jag kunde. 

Men jag gillar också att läsa om hur någon kan bli så elak även om jag kanske inte gillar just den biten i boken... Däremot blev jag väldigt sugen på att se om Disneys Snövitfilm. 

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar