lördag 10 november 2012

Favoritförfattare


Några gånger varje vecka får jag frågorna ”Vilken är din favorit bok?” och ”Vem är din favorit författare?” För mig är dessa frågor omöjliga att svara på. Klart jag har böcker och författare som är bättre än andra. Men att bara välja en? Nej det går inte!

Men en av de bästa en av de författarna som får mig att må bra är den franska författaren Anna Gavalda. Jag tror jag läst allt av henne som översatts till svenska. Har en egen avdelning för hennes böcker i min bokhylla (på franskhyllplanet). Det är framförallt två av hennes böcker jag tycker extra mycket om. Efter att jag läst de köpte jag båda två som ljudbok och sedan dess har jag lyssnat på de minst någon gång om året. De båda böckerna är Tillsammans är man mindre ensam och Lyckan är en sällsam fågel.

Senaste månaden har jag lyssnat om båda två, vet inte för vilken gång i ordningen. Därför var det lite roligt när det i bästa Drömbokhandeln står i någon av de elaka tidningsartiklarna att Gavalda inte platsar där. I min Drömbokhandel hör Gavalda hemma för att hon får mig att må bra med sina berättelser. Älskar hennes udda sköna karaktärer som hon låter mötas.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar